Onzalige hetze tegen hostieweigering

Het kan bijna niemand ontgaan zijn er de afgelopen twee zondagen opzichtige demonstraties van homo’s waren tegen wat al bijna spreekwoordelijk de Hostieweigering in de Katholieke Kerk is gaan heten.

Dieptepunt
Hoogte-, of beter dieptepunt was gistermorgen, toen een menigte homo’s en sympathisanten demonstratief de mis in de Sint-Janskathedraal van Den Bosch kwamen bijwonen. De plebaan besloot toen helemaal geen heilige communie in de vorm van hosties uit te reiken, waarna de menigte joelend de kerk verliet.
Een dieptepunt omdat hier een klein incident tot een buitenproportioneel grote hetze is opgeblazen. Er wordt een beeld gecreëerd alsof homo’s in de Katholieke Kerk niet welkom zijn en zij niet aan de communie mogen deelnemen.

Onhandig
Dat is het beeld dat de homobeweging ons maar al te graag wil doen geloven. En helaas was bisschop Hurkmans van Den Bosch afgelopen vrijdag, na een gesprek met Henk Krol, ook nog zo dom en onhandig om tegenover het NOS-journaal te verklaren: “[homo’s] kunnen er echt helemaal bijhoren, alleen niet ter communie gaan” – wat gewoon niet waar is, maar waardoor nu wel heel Nederland meent te hebben gehoord dat de kerk homo’s inderdaad uitsluit…

 


Demonstranten in de Sint-Janskathedraal

 

Eigen verantwoordelijkheid
Zoals de bisschop het zei, klopte niet, want het is in de Katholieke Kerk juist algemeen gebruikelijk dat in principe geen enkele gelovige de communie wordt geweigerd. Het is de eigen verantwoordelijkheid van gelovigen om te bepalen of zij zich waardig genoeg achten om ter communie te gaan. In de praktijk wordt daarom nagenoeg overal ook aan gelovigen van wie bekend is dat zij homo zijn en/of samenwonen de communie gewoon uitgereikt.

Voordeelregel
Volgens de regels van de Kerk is het alleen niet geoorloofd om de communie te ontvangen als je zware zonden hebt begaan. Maar een priester kan en zal daar bij het uitreiken van de hostie niet over oordelen, tenzij er sprake is van provocatie of misbruik. Volgens het kerkelijke, canonieke recht geldt: “Bij iedere twijfel moet de voordeelregel worden toegepast, en de communie worden uitgereikt“.

Achteraf
Bij nader inzien was de hele rel dus eigenlijk nergens voor nodig. Henk Krol gaf dat ook zelf min of meer toe, nadat Antoine Bodar in een discussie bij BNN Today (vanaf 36:00) met zoveel woorden uitsprak dat het ter communie gaan ieders eigen verantwoordelijkheid is. De plebaan van Sint-Jan verwoordde dat vanochtend bij de EO-radio ook op deze genuanceerde manier. Had hij dat tijdens de mis op zondag zo gezegd, dan had er volgens Krol “over en weer veel meer begrip geweest“…

Prins Carnaval
De aanleiding voor de rel is dat in het Brabantse dorp Reusel de pastoor weigerde de hostie uit te reiken aan de lokale Prins Carnaval, omdat die samenwonend homoseksueel is. Hierbij moet echter wel worden bedacht dat de pastoor in kwestie een tamelijk conservatieve buitenstaander is en hij al in een gesprek vooraf heeft aangegeven dat de Carnavalsprins niet de communie kon ontvangen.
Deze pastoor trad dus strenger op dan strikt genomen nodig was. Het was, hoe pijnlijk, jammer en vervelend ook, een lokaal, op zichzelf staand incident.

Protesten
De Prins Carnaval zelf legde zich erbij neer, maar homo-organisaties zoals COC Eindhoven en Embrace Pink, maar ook Henk Krol van de GayKrant, PvdA-voorzitster Lilianne Ploumen en COC-vicevoorzitster Vera Bergkamp begonnen een steeds grootschaliger protest, waar ze naar verluid ook nog wel even mee willen doorgaan. Niet het gedrag van de Katholieke Kerk, maar deze protesten zijn verbazend eenzijdig en ongenuanceerd, contraproductief, opportunistisch, hypocriet en ook gewoonweg maatschappelijk onverantwoord.

Verworvenheid
Om met dat laatste te beginnen: het was dé grote verworvenheid van de moderne tijd dat er in de samenleving plaats en ruimte is voor mensen en groepen die anders denken en geloven. Deze verworvenheid wordt nu echter met schrikbarend gemak overboord gezet. Iedereen die homo’s en hun daden niet van harte toejuicht kan een aangifte wegens discriminatie tegemoet zien en mag blij zijn als er geen media-rel van gemaakt wordt. Wat is er dan nog van onze vrijheid over als we kennelijk allemaal precies zo moeten denken als één bepaalde groep wil?!

Contraproductief
Dat zulke acties ook nog eens contraproductief werken hebben de homoleiders kennelijk niet door. Want het draagt allemaal wel bij aan het beeld van dat homo’s rupsjes-nooit-genoeg zijn, dat ze als verwende kinderen nooit genoeg hebben en dat zij gelovigen geen ruimte gunnen. Terwijl homo’s zelf wel alle ruimte en alle rechten willen hebben, voor bijvoorbeeld een Gay Pride, een homohuwelijk, homo-adoptie en wat dies meer zij. Geconfronteerd met zulke eisen is het vrijwel onvermijdelijk dat de kerkleiding zich verschanst en de officiele leer nog weer eens extra gaat benadrukken…

Opportunistisch
De protestacties zijn bovendien heel opportunistisch. Met haar zo in het oog springende rituelen en gezagsdragers is de Katholieke Kerk altijd een makkelijke zondebok. Over de strenge protestantse geloofsgemeenschappen hoor je homo-organisaties bijna nooit. Terwijl in de Katholieke Kerk deelname aan de communie nog ieders individuele verantwoordelijkheid is, bepaalt in protestantse gemeenten het lokale kerkbestuur, de kerkenraad, of gelovigen wel of niet aan het avondmaal mogen deelnemen.

Hypocriet
Voorts is de verontwaardiging van homo’s over de vermeende uitsluitingin de Katholieke Kerk nogal hypocriet, als we bedenken dat dehomogemeenschap ook niet bepaald de meest tolerante groep is. Onderhomo’s val je namelijk al snel buiten de boot als je niet jong enaantrekkelijk bent, of als je “verwijfd” of gelovig bent. Maar daar hoor of lees je nooit iets over. Aan de affaire waarbij vorig jaar Gay.nl, de “grootste en leukste” Nederlandse homosite, zonder pardon enkele trouwe leden buitensloot, wilde de GayKrant haar vingers liever niet branden.

Middeleeuws
De manier waarop nu weer een zeer negatief en generaliserend beeld van de Katholieke Kerk wordt gegeven, is hetzelfde als de manier waarop mensen als Geert Wilders tekeer gaan tegen de islam, allochtonen en buitenlanders. Op basis van slechts enkele zwarte schapen worden hele kuddes witte schapen compleet afgeschreven – dát is pas “middeleeuws”!

Links
– Omroep Brabant: Hoe carnaval in Reusel een roze staartje kreeg
– De Telegraaf: Homoprins blijft zonder communie
– Trouw: Pastoor besloot in de geest van de aartsengel te handelen
– Isidorusweb: Homoprotest tegen weigeren communie maakt weinig kans
– KatholiekNederland: “Veel gelovige homo’s door hype onnodig gekwetst”
– Observatrix: Publieke zondaars publiek veroordelen?
– Gaysite: SGP noemt homoprotest “crimineel”
– Nederlands Dagblad: Samenwonen van homo’s afgewezen

UPDATE 3-3-2010:
Inmiddels heeft het bisdom Den Bosch nadrukkelijk laten weten dat iedereen welkom is en dat de communie ook aan homo’s niet geweigerd wordt. Voor de protesterende homo-organisaties was dit gelukkig voldoende om niet verder te gaan met hun acties.

11 gedachten over “Onzalige hetze tegen hostieweigering

  1. Onder het mom van veiligheid zullen er straks overal camera’s verschijnen. Geboden en verboden zullen toenemen. (het loopt nu al uit de klauwen.)

    Wonderlijk toch dat de mens niet in staat is de ander in vrijheid te laten. Overheersing alom.
    Een politiestaat zit je niet op te wachten. De andere kant is: in hoeverre kan een ieder zijn vrijheid aan en neemt verantwoording voor eigen daden.

    ***

  2. Nog steeds onbegrijpelijk, zo’n gebeurtenis op zich en alle mediaaandacht. Laten we allen nog eens met de basis beginnen: respect voor elkaar etc. En daar is een basisschool nu een ideale omgeving voor. Helaas leerde ik dit vroeger niet op school en velen met mij ook niet, maar het zou geen kwaad kunnen om omgangsvormen als vak te presenteren. Een ideale wereld zal het wel nooit worden maar alle kleine beetjes helpen.

  3. Ten eerste wil ik je van harte feliciteren met de verjaring van onze majesteit!

    Ten tweede vind ik je boodschap dat het positieve meer de overhand dient te krijgen een zeer aangename. Maar je ziet, zoals bij Nilgun Yerli, dat het zeer moeizaam gaat en eigenlijk behoorlijk lacherig over gedaan wordt als er positieve energie gegeven wordt i.p.v. negatieve….

  4. Ik vind het soms ook niet altijd leuk om een Jehova Getuige aan mijn deur te hebben en ik moet er niet aan denken dat er ineens groepen gelovigen voor mijn deur het Evangelie willen verkondigen, omdat ik hen anders ‘discrimineer’. Af en toe krijg ik het idee dat sommige mensen zichzelf al te serieus nemen.

    Overigens ben ik wel voorstander van een seculiere samenleving..

  5. Goed artikel Paul. Maar goed dat ik dit onderwerp niet heb genomen. Jij doet het veel beter. En trouwens, als ik in de kerk ben gaat alles fout. Til iemand voor me op waarvan ik denk dat ze flauw valt terwijl ze op de knieeen een gebedje doet, ga zingen als men stil is, ga staan als men gaat zitten, etc. Echt, ik ben een kluns.

  6. @dray: Jehova’s getuigen? Had er veel last van toen ik in Almere woonde. Heb op een gegeven moment m’n ochtendjas geopend toen ze weer aan de deur stonden. Afgelopen, de bezoekjes.

  7. Heb Antoine Bodar gehoord op BNR radio, zo’n fijne man vind ik dat. En ik verbaasde mij er zo over, alle ophef over de hostie die op xc3xa9xc3xa9n plek, binnen xc3xa9xc3xa9n kerk, van xc3xa9xc3xa9n pastoor niet gegeven werd. Leek wel komkommertijd 😉

  8. Sowieso ben ik tegen het uitsluiten van mensen. En waarvoor, omdat iemand anders denkt pffff. Het is allemaal angst. Angst voor het onbekende, maar ik zeg dan maar zo: zorg dat je ermee bekend raakt.

  9. Maar wat xc3xa9xc3xa9n hostie weigeren allemaal naar boven heeft gebracht is natuurlijk shocking. Mannen die als kind zich misbruikt (al dan wel of niet sexueel) voelen door priesters of andere medewerkers van de kerk. En Antoine die er was bij de DWDD en wat ik zeer mooi vind en kwetsbaar dat hij daar gaat zitten toch als een soort verdediger van de kerk, en de onhandigheid (die hij, m.i., niet gewoon is) waarmee hij zich uitdrukte.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s