Nieuwe dienstregeling

Het zal bijna niemand ontgaan zijn dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) sinds afgelopen zondag een grondig herziene nieuwe dienstregeling heeft ingevoerd. Tevens gingen op die dag ook de nieuwe dienstregelingen van het stads- en streek- vervoer in.

Voor bijna alle reizigers betekende dat veranderingen, voor sommigen zeer ingrij- pende, voor anderen minder. Ik reis ook altijd met het openbaar vervoer, maar voor mij valt de nieuwe dienstregeling gelukkig mee:
De rechtstreekse treinverbinding met Amsterdam is behouden gebleven, alleen zijn de vertrektijden nu 14 minuten vroeger. Het enige wat ik iets minder leuk vind, is dat deze rit nu met een (ouder) dubbeldekstreinstel i.p.v. een (nieuwe) sprinter wordt gereden, maar da’s een luxeprobleem 😉
De bus waarmee ik naar m’n werk, ga rijdt nagenoeg nog precies zo als voor- heen, slechts 2 minuten eerder.

16 gedachten over “Nieuwe dienstregeling

  1. Hoe de historische lijnen precies lopen, weet ik niet, maar volgens mij gaat dit uiteindelijk terug op de oude Hebreeuwse opvatting van de dag. Al in het eerste scheppingsverhaal – uit de P-traditie – vind je die opvatting: “Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.” Avond en morgen (de dag) maken dus samen een etmaal. In het jodendom beginnen feestdagen allemaal bij het invallen van de duisternis – de eerste drie sterren, meen ik. In Israel heb ik dat veel meegemaakt. Op vrijdagmiddag hielden de bussen in de loop van de middag al op met rijden. Maar op zaterdagavond gingen ze onmiddellijk bij het beëindigen van de sjabbat de weg op. Soms stonden orthodoxe joden in Jeruzalem op de weg midden voor een bus om pas op de seconde dat de sjabbat eindigde aan de kant te gaan. Maar hoe de lijnen van jodendom naar vroeg christendom dan precies lopen, weet ik niet. Misschien was deze opvatting van de dag wel zeer wijdverbreid. Ik dacht overigens dat het vroeger dan wel gebruik was de schoen op 5 december te zetten, maar dat de cadeautjes dan ook pas op de morgen van 6 december aangetroffen werden. De vorm van onze huidige sinterklaasviering stamt vooral uit de restyling in het midden van de negentiende eeuw.

  2. Wat ik ervan begrepen heb, zetten de eerste Christenen, die soms oorspronkelijk nog Jood waren, het Joodse gebruik voort om feestdagen op de vooravond te beginnen met gebed. Dat groeide dan allengs uit tot meer uitgebreide liturgische en/of volkse vieringen.

    Dat je de cadeautjes pas de volgende morgen vindt, zie je ook nog wel bij kerstvieringen in bepaalde landen, bijv. waar ze in Amerika een sok ophangen, die dan de volgende morgen gevuld is.

  3. Drie jaar geleden was ik om deze tijd per ongeluk in Wenen. Daar liep de Heilige Nicolaas met zijn pieten, die er daar iets anders en vervaarlijker uitzien, wel op straat, maar ik kan me niet herinneren of dat nou op 5 of 6 december was.

  4. De heilige Nicolaas is niet geboren op 6 december, maar overleden op die datum. Het overlijden van heiligen vieren we idd altijd de avond tevoren (we vieren dan dat de heilige opgenomen wordt in de hemel bij God)

  5. In Oostenrijk Sinterklaasfeest? Zou het ipv 6 december, 6 januari geweest kunnen zijn? Men viert daar nl. Driekoningen zoals wij Sinterklaas vieren. Ook in Spanje is 6 januari de dag van pakjes voor de kinderen.

    In sommige landen (waaronder Spanje) wordt Driekoningen nog steeds uitvoerig gevierd. Het is voornamelijk een kinderfeest dat veel weg heeft van het Sinterklaasfeest. Een paar weken voor Driekoningen schrijven kinderen een brief naar de drie koningen waarin ze vertellen wat ze graag willen hebben. Op 6 januari zijn er optochten waarbij de koningen snoepgoed naar de kinderen gooien.

  6. @ Janosh. Het was zeer zeker begin december (en absoluut niet op Driekoningen) en voorzover ik nu kan reconstrueren, zag ik Sankt Nikolaus op 6 december lopen. Bij mijn weten speelt de figuur wel degelijk een rol in de aanloop naar kerst. Wenen stond vol met de bekende kerststalletjes (waar je je in de kou kunt opwarmen met Glxfchwein). Ik merkte alleen op dat ik een Nicolaas-figuur zal schrijden; over een sinterklaasviering in onze trant heb ik niet gerept. Als je met de beperking site:at zoekt op “sankt nikolaus” vind je overigens van alles over de Heilige Nicolaas en zijn afkomst en optreden, dat niet afwijkt van wat hier verteld wordt. Op de televisie was dezer dagen overigens te zien hoe de Franse president Chirac en de Duitse bondskanselier Merkel door een Sint Nicolaas begroet werden. De traditie is zeer breed bekend – de kerstman is uiteraard een gedegenereerde variant en was zonder de wijde verbreiding niet eens denkbaar geweest -, maar in Nederland heeft het feest een zekere eigen vorm gekregen in het midden van de negentiende eeuw, onder meer door de bekende Amsterdamse arts Jan Pieter Heije, die over de toen zeer moderne stoomboot dichtte (1843). Vernieuwing is ook een element van een dergelijke traditie en in die zin past de invoering van pieten in allerlei kleuren perfect in de ontwikkeling die zo’n traditie doormaakt en levendig houdt.

  7. O, Jan Dirk, je zult het best aan het rechte eind hebben, geen twijfel mogelijk en ik wil uiteraard totaal niet in discussie gaan. Dat is iets dat ik binnen een paar maanden heb afgeleerd bij de Wegenwacht met al die moeilijke mede-landers die van alles van je eisen, dus ik probeer lief en aardig terug te antwoorden. Het vreemde is dat wij Nederlanders denken dat Sinterklaas alleen hier in Nederland komt met een boot uit Spanje. De verhalen vanuit Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk met dezelfde Sinterklaas zijn mij onbekend. Hij komt daar dus ook met een boot aan? (uuuuuhhhhh, ….. Oostenrijk?)

  8. @ Janosh, ik heb het nu niet nagekeken, maar die destijds ultramonderne stoomboot lijkt me typisch bij de middennegentiende-eeuwse vernieuwing door Heije en anderen te horen. Ik neem aan dat die nieuwere traditie alleen in Nederland voorkomt.

  9. Voor mij valt de dienstreg. ook wel mee, maar ik moet wel opletten wanneer ik de trein neem. Als ik hem te vroeg neem zou ik zomaar eens 25 minuten kunnen wachten op mijn busaansluiting. Voor mij is het niet de NS die problemen veroorzaken… maar juist de CONNEXXION! Baggerbedrijf!

  10. Ik heb altijd ruim gepland dus de komst van de nieuwe dienstregeling is voor mij niet zo erg. Wel lastig aan de andere kant omdat ik va belangrijke stations de vertrektijden uit m’n hoofd wist, nou ja, maar even opnieuw leren dan, het houdt je hersenen soepel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s