Over eer en recht

In de vorige log heb ik gesteld dat het conflict tussen de westerse wereld en de Islam voor een groot deel kan worden teruggebracht tot het meer socio- logische onderscheid tussen individualisme en gemeenschapsdenken. Dit onderscheid speelt ook een rol bij het fenomeen eerwraak…

Eerwraak
Eerwraak is de laatste jaren diverse malen in het nieuws is geweest en houdt kort gezegd in dat als de eer van de familie is geschonden doordat een meisje of jonge vrouw voorhuwelijkse seksuele omgang heeft gehad, haar familieleden die eer herstellen door als wraak de dader om het leven te brengen. Eerwraak is volgens de Koran en de Sharia niet toegestaan, maar komt desondanks traditioneel voor in landen noordelijk en oostelijk van de Middellandse zee.

Veroordeling
Net als het geval is bij de verontwaardiging van moslims als gevolg van het beledigen van de profeet Mohammed, wordt ook eerwraak door veel autoch- tone Nederlanders gezien als een van de vele primitieve gevolgen, om niet te zeggen uitwassen van de Islam.
Eerwraak op zich valt vanwege de daarmee gepaard gaande disproportio- naliteit nauwelijks goed te praten, maar vormt wel een goed voorbeeld van het verschil tussen het westerse individualisme en het islamitische, of beter gezegd oosterse gemeenschapsdenken.

Ondergeschikt
In de oosterse en islamitische culturen is het individu ondergeschikt aan de gemeenschap en dat geldt met name voor de huwbare meisjes. Als iemand trouwt, dan doet hij of zij dat als lid van een bepaalde familie en daarom heeft het hoofd van die familie een belangrijke, zo niet doorslaggevende stem bij de keuze van een huwelijkspartner. Dit kan in het ergste geval leiden tot gedwongen uithuwelijken.
Het is belangrijk dat huwelijkspartners de eer en goede naam van de familie hooghouden, wat onder andere inhoudt dat een meisje als maagd het huwelijk in moet gaan. Als iemand die maagdelijkheid schendt, dan is daar- mee ook de eer van de familie aangetast.

Individualistisch
Op zich is dat begrijpelijk: bij ons in het westen is seksualiteit weliswaar vergaand losgekoppeld van het huwelijk, maar zal geen vrouw het leuk vinden om tegen haar zin ontmaagd te worden.
Het verschil met de oosterse cultuur is dat het bij ons een zaak van het individu is om te bepalen met wie er seksuele omgang plaatsvind. Ook eer- gevoel dat daarbij een rol speelt is bij ons een individuele aangelegenheid.
Want ondanks alle vrijgevochtenheid is het zeker niet zo dat wij geen gevoel voor zoiets als eer of eigenwaarde hebben: ook wij Nederlanders kunnen bijzonder lichtgeraakt zijn, niet meer direct als het gaat om collectieve, gemeenschappelijke zaken zoals bij de Moslims, maar wel als het gaat om onszelf, ons ego, onze eigen belangen en bezittingen… denk in dit verband aan de campagne over ons “te korte lontje“…
(Het enige waar wij in Nederland nog collectief verontwaardigd over raken, zijn aanvallen richting homo’s en richting Joden…)

Bestraffing
Uit het verschil tussen gemeenschapsdenken en individualisme vloeit in dit verband nog iets voort, namelijk een verschil in hoe een schending van de eer wordt bestraft:
– In de islamitische culturen is het de familie die de schending wreekt, dat geldt niet alleen voor huwelijksgerelateerde zaken, maar in het algemeen zijn het de families, familiehoofden of namens hen andere mannelijke familieleden die conflicten uitpraten of zelfs uitvechten.
– In het Westen is zulke “eigenrichting” verboden en moet het bestraffen van een vergrijp worden overgelaten aan politie en justitie. We zien dus dat bij ons het individualisme nauw verbonden is met rechtspleging door overheids- organen.

24 gedachten over “Over eer en recht

  1. Religie is een overdraagbare ziekte.
    Islam is de ouderwetse vorm van vogelgriep.
    Ben benieuwt, welke vorm de meeste “ratachtigen”
    weet weg te werken.
    Warten wir es alles ab.
    criticushje……………. 😦 πŸ˜•

  2. Religie is letterlijk overdraagbaar ja: van het latijnse woord “tradere” = overdragen πŸ˜€
    Maar zou de aanstekelijkheid ervan niet laten zien dat het iets te bieden heeft wat vele mensen aanspreekt en wat ze elders, in de politiek of in de wetenschap niet kunnen vinden…??

  3. TJAH…. ALS DE FANTASIE, MET DE MENS OP DE LOOP GAAT, IS HET “EINDE” ZOEK.
    HEB OOIT HET GYMNASIUM GEDAAN.
    LIGARE IS, ALS IK HET WEL HEB, VERBINDEN.
    NU WE TOCH MET LATIJNS BEZIG ZIJN…
    MUNDUS VULT DECIPI….ERGO DECIPIATUR .
    DOE ER JE VOORDEEL MEE VENTJE. πŸ˜€ πŸ˜‰

  4. Owja, in de snelligheid heb ik religie en traditie door elkaar gehaald: traditie = overdragen en religie = verbinden We, wat wil een mens nog meer…?! πŸ˜€

    En afgezien van het feit dat religie geen fantasie is, wat is er tegen fantasie…? Als mensen maar met elkaar “verbonden” blijven, dan weerhouden we elkaar wel van al te gekke dingen…

  5. Hou maar op homo algemenis, criticushje en ik werken beide als jurist.
    Ook ik Ni NI moet het menigmaal afleggen tegen criticushje.
    Ik heb nog nooit een partij schaak kunnen winnen
    van de man in kwestie.
    Maar neem van mij aan dat ik griezelig veel geleerd heb van dezelfde.
    Wees blij van nu af, heb je genoeg aan mij.

    πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜‰ 8)

  6. Ach zoveel moeilijke mensen in zo korte tijd,
    geeft niet ho…algemenis.
    Gewoon dom doordoen.
    Niet nixje is gewoon een brug teverrrrrr.
    Geef hem een ban, dan ben je van hem af!
    😦

  7. Ik geef niemand zomaar een ban… ik sta altijd open voor andere meningen en ga graag in discussie, maar dan wel op basis van redelijke argumenten…

    En hoewel zowel Niet Nixje als Criticusje beweren kritische denkers te zijn, hebben ze tot nog toe weinig zinnige argumenten te berde gebracht, maar des te meer gooien ze met modder en spelen ze op de man i.p.v. op de bal…

  8. Fantasie en werkelijkheid…een wereld van verschil!
    De bijbel, de koran, de thora, moeder de gans,
    baron von munchhausen enz. ………allemaal fantastische boeken.
    Inquisitie, islamterreur, jehovagedram enz……..
    allemaal realistische gebeurtenissen!
    Waanzin en fantasie, of beter nog waanzin op basis van fantasie, het ligt dicht bij elkaar.
    Het een is bedacht, het ander tot werkelijkheid gebracht.
    Latijns is niet jouw sterkste kant, …heb jouw
    sterke kant nog niet kunnen ontdekken.
    Maar dat gaat nu komen, want jij kan ons vast wel uitleggen, met argumenten, wat er dan wel zo FEITELIJK is aan religie (ook vaak godsdienst genoemd).

    p.s. mundus vult decipi….enz. = de wereld wil
    bedrogen zijn….derhalve worde zij bedrogen.

    Niet Nixje…… 8)

  9. Religie is met haar rituelen, symbolen, boeken en gedachten ook feitelijk en werkelijk: allemaal duidelijk te zien, te horen, te lezen en te beredeneren.

    Inquisitie en wat dies meer zij was ook feitelijk, maar het beeld dat mensen zoals jij ervan graag verspreiden en dat al te velen mensen maar wat graag voor waar aannemen, berust daarentegen wel voor een groot deel op fantasie!

    Dat religie gaat over dingen die we niet empirisch kunnen vaststellen door zien, horen, meten, tellen of wegen, betekent nog lang niet dat het ook meteen maar fantasie is.

    Zoals al eerder gezegd zijn het juist de niet-rationele en niet-wetenschappelijke dingen die ons leven de moeite waard maken: vertrouwen, verlangen, herinnering, geluk, liefde – allemaal ongrijpbare, maar heel wezenlijke dingen.

    En over die dingen gaat de religie, niet als fantasie, want dat zou geen recht doen aan de waarde die deze dingen voor mensen hebben, maar als een heel zorgvuldig tasten, zoeken en omschrijven van wat mensen als het meest waardevol ervaren…

  10. In de “snelligheid” ben je wederom de draad fff kwijt.
    Kan je echt niet lezen, of wil je niet.
    Argumenten geven is heel iets anders dan er een draai aan geven.
    Niet nixje hecht geen enkele waarde aan de mening van de massa.
    Kwaliteit gaat zelden of nooit samen met kwantiteit.
    Objectieve denkers hebben geen boodschap aan wat mensen denken, zij wikken en wegen zonder aanziens des persoons.
    Tip : lees mijn artikeltjes nog eens rustig door.
    Ga ervoor boy ….je bent 32 jaartjes jong.
    Hier schrijft een man die 20 jaar langer ….met oren en ogen wijd open heeft kunnen/mogen waarnemen, wat er zoal loos was en is in de wereld.
    Heeft wat gekost, maar nu heb ik ook wat.
    Kom bij mij niet aan met vaag gelul….ik heb wat meer geduld als ene criticushje, …..dat neemt echter niet weg, dat ook ik niet wens af te dalen
    naar het niveau van een gereformeerde ouderling!
    Nieuwe ronde, nieuwe prijzen.
    Herkansing voor de jouw.
    πŸ˜€ πŸ˜‰ 8)

  11. Misschien zou het schelen als jij je eens wat duidelijker en meer samenhangend zou uitdrukken i.p.v. hier telkens een lading los zand neer te kieperen…

    Dat jij jezelf genoeg bent en je koestert in je eigen vermeende wijsheid, is ons reeds duidelijk geworden.

    Kennelijk zie je ook niet in dat als jij geen boodschap hebt aan wat andere mensen denken, willen of voelen, jouw “objectiviteit” niets anders is dan een etiket voor pure subjectiviteit.

    Dat past geheel in de lijn van de obscure figuren die je in een eerdere reactie reeds noemde en die ook dermate van zichzelf overtuigd waren en minachting voor de massa hadden, dat ze die massa ook meteen maar massaal om zeep hebben gebracht…

    Sommige mensen worden met de jaren milder, anderen radicaler, koppiger en wereldvreemder… kies zelf maar waar jij denkt bij te horen…

  12. Zoek op wat een feit is en daarna wat fantasie is
    Woordenboek dus, (kan on line).
    Daarna antwoorden.
    Mag op de man of whatever, als het maar te beredeneren is.
    Niet generaliseren maar gewoon proberen mij onderuit te halen .
    Ik vraag erom, dus doe je best.
    Eindeloos om de pot heen draaien, doe je maar in jouw werkgevers tijd.

    πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€ 8)

  13. idd, hij heeft een vriendin genaamt tiala, zoals je kunt horen in good as gold van tiga op sexor. Niet veel mensen weten dat dit lied opgedragen is aan zijn vriendin

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s